Debet w rachunku

Debet w rachunku

Posiadacze rachunków bankowych, które nazywa się rachunkami bieżącymi albo ROR-ami (rachunkami oszczędnościowo-rozliczeniowymi), mogą liczyć na różne dodatkowe produkty, które bank chętnie oferuje, ponieważ czerpie z tego dodatkowe korzyści finansowe, a klient jest przy okazji lepiej związany z bankiem i trudniej mu się z nim rozstać. Jednym z produktów, który jest niemal automatycznie proponowany klientowi jest debet w rachunku, przy czym w zależności od banku klient może z niego zrezygnować albo wnioskować o jego wyższą kwotę. W przypadku standardowego debetu działa on tak, że klient może korzystać ze środków z debetu wtedy, gdy nie ma już środków na rachunku. Środki z debetu są dostępne także wtedy, gdy klient płaci kartą za zakupy czy dokonuje płatności w Internecie. Wykorzystane środki są automatycznie spłacane przy okazji najbliższego wpływu na rachunek – jeśli na rachunek wpłynie pensja, jakiś zasiłek czy po prostu klient dokona wpłaty własnej na rachunek albo zamknie mu się lokata, a środki z niej spłyną na rachunek, z którego została założona. Korzystanie z debetu jest oczywiście oprocentowane, a klient płaci odsetki od dnia zaciągnięcia debetu (czyli skorzystania ze środków banku) do dnia ich spłaty poprzez wpłynięcie środków. Nieuprawniony debet albo brak jego spłaty może się skończyć tym, że bank wypowie klientowi umowę debetu i wezwie klienta do jego natychmiastowej spłaty.